Sense programmet

 
Sense er ikke en ekstrem kur, der gør livet surt!

Adskillige mennesker er blevet hjulpet til varigt vægttab med Sense. Heriblandt mange, der i årevis har kæmpet med kiloene og har været igennem et hav af slankekure. Når Sense virker for dem, skyldes det netop, at det ikke er en ekstrem kur, der gør livet surt. Tværtimod kan du med Sense kombinere god mad, hygge og fest med vægttab.   

Men hvis metoden skal virke, kræver det selvfølgelig, at du ændrer nogle kostvaner, for vægttab opstår jo ikke af sig selv på magisk vis. Hvis du bare bruger et par timer på at sætte dig ind i, hvad der virkelig virker, er du allerede nået langt. Bogen om Sense giver dig al den viden, du har brug for.   

Her og nu vil du sikkert gerne vide lidt mere om, hvad det er ved Sense, der gør forskellen. Der er især tre aspekter: Maden, mængderne og målene. Altså de mål, som metoden hjælper dig til at kunne sætte for dig selv.  

Maden
Den er enkel og velsmagende. Nem at lave. Du kan sagtens bruge dine yndlingsopskrifter, bare du justerer dem. Det betyder i store træk, at du skal prioritere grøntsager og protein fra f.eks. kød, fisk og æg, men skære ned på sukkerholdige fødevarer. Tre gode hovedmåltider om dagen. Når du spiser dig mæt i god, sund mad, fristes du ikke så nemt af den mad, der gør dig tyk.

Mængderne
Du bruger dine hænder som vægt. De er lige i nærheden, så det er nemt. Bogen fortæller dig, hvor mange håndfulde du skal have af de enkelte kategorier (grønt, protein og stivelse i form af brød, pasta, kartofler m.m.). Den sidste håndfuld, stivelsen, er valgfri – den kan erstattes af mere grønt eller protein. Bogen fortæller dig også, hvor meget fedt der skal til hvert måltid, og hvor meget mælk, fraiche m.m. du kan bruge.    

Målene
Inden du går i gang med Sense, skal du gøre op med dig selv, om du virkelig vil være slank. Ikke bare for en periode, men for altid. Mener du det alvorligt? Godt, så har du et mål at styre efter – helt, som om du var kaptajn på et skib med et mål i horisonten. Der går noget tid, inden du når målet, og du må være tålmodig og sætte dig små delmål. Se hvert måltid som et delmål – en spisekasse, du åbner og lukker. Når kassen er lukket, skal du ikke åbne den næste, før du er rigtig sulten igen. Hvis dit skib kommer ud af kurs – hvis du spiser noget usmart – så er det bare at rette op. Altså: Luk den spisekasse og kom videre til den næste, hvor du igen spiser efter Sense-principperne. På den måde kommer du aldrig helt ud af kurs, og til sidst når du dit mål.
 
 
Udtalelse fra Thomas Meinert Larsen, lektor, Institut for Idræt og Ernæring, Københavns Universitet

"Sense-kostprogrammet baserer sig på naturlige og sunde fødevarer, som i de rigtige mængder giver den optimale mæthed og dermed de bedste forudsætninger for et varigt vægttab.

I forhold til de gældende kostråd anbefaler Sense, at man reducerer sit indtag af kulhydrater endnu mere. Sense lægger sig dog netop hermed fint i tråd med de seneste forskningsresultater om kostens betydning for appetitregulering, vægtregulering og sundhed.

Sense er tillige baseret på en meget enkel måde at regulere kalorieindtaget på, nemlig håndfuldmetoden. Det er en metode, der for mange vil være en effektiv tilgang til at sikre de rigtige portionsstørrelser, som er forudsætningen for at sikre varigt vægttab.

I kombination med kompetent vejledning til at understøtte permanente livsstilsændringer kan Sense-systemet bidrage til øget sundhed og livskvalitet for mange."

 

 
Institut for Relationspsykologi | Odense - Roskilde - Aarhus - Skive - Viborg  | Tlf.: 97 52 00 95 | kontakt@relationspsykologi.dk