Relationel sundhed

Når Dorte Toudal Viftrup afholder foredrag og workshops om relationel sundhed, så går det ikke stille for sig. Udgangspunktet for dette emne er nemlig, at det danske sundhedsvæsen og vores fælles syn på psykisk sundhed råber på et relationelt fokus – menneskets relationelle udgangspunkt er underprioriteret i det danske sundhedssystem.

Vi ser, hvordan en relationel forståelse af mennesket og dets sygdom eller sundhed er erstattet af en medicinsk effektivisering og diagnosekultur. Derfor har vi ikke længere en relation til vores læge eller sygeplejersken på hospitalet, og vores sygdom eller sundhed ses heller ikke i sammenhæng med vores relationer.

Vores samfund er blevet individualiseret, og forståelsen af sygdom og sundhed er ligeså individualiseret. Den enkelte alene bærer ansvaret for sin sundhed og for at blive rask. Vi ser i Danmark en eksplosion af diagnoser, og rammerne for hvilke følelser og adfærd der ses som normalt bliver smallere og smallere.

Det individualiserede menneske forsøger at løse sine livsudfordringer gennem at kigge ind i sig selv, tage en personlighedstest eller få en diagnose. Men hvad nu hvis, løsningerne ikke findes i individet, men derimod i fællesskabet og i relationerne?

Foredrag og workhops om relationel sundhed handler om at se sundhed og sygdom med en relationel optik, og hvordan sundhedspersonale, psykologer, pædagoger og lærere kan arbejde relationelt og ressourceorienteret i deres relationer med patienter, klienter og børn.

Varighed

1½ time

Foredragsholdere

Information og bestilling