håndtering af kriser





Når krisen rammer



Som mennesker har vi mange forskellige reaktioner, når vi står i en krise. Vores reaktioner afhænger bl.a. af:

- hvilke oplevelser vi før har haft med at håndtere kriser

- hvilke ressourcer og mestringsstrategier, vi har til rådighed

- hvilket netværk vi har, der kan støtte gennem krisen.


Der er dog også nogle reaktioner, de fleste har til fælles, når krisen rammer. Mange oplever uro og måske angst, når man føler sig truet. Hverdagen kan være helt forandret, og de faste rutiner er måske forsvundet. Det er almindeligt at opleve en handletrang, der kan komme til udtryk som f.eks. "hamstring", at ville beskytte de nærmeste og at rykke sammen i de trygge rammer.


Omvendt kan man også have perioder, hvor man bare føler håbløshed og handlingslammelse. Her kan man føle, at man intet kan gøre, og man kan blive overmandet af ængstelse og afmagt.


Mange oplever også at få trang til at gøre noget, der rækker ud over en selv. De små problemer i hverdagen ses måske pludselig i et andet lys, og man kan få lyst til at træde ud og hjælpe dem, der er mest ramt. ​





Håndtering af kriser



Når man står i en krisesituation har man først behov for at få styr på det praktiske i situationen. Der kan være helt praktiske opgaver, der skal være styr på:

- Et tæppe, hvis man fryser

- Lidt at drikke eller spise

- Er der børn, der skal hentes fra børnehave

- Hvem i netværket kan træde til?


Når der er styr på det praktiske, er der behov for at få overblik over krisesituationen:

- Hvad ved vi om krisen?

- Er der noget, vi endnu ikke ved?


I denne fase kan mange mennesker have behov for hjælp til at "få samling på historien". Hvad er der sket? Hvad kommer der til at ske?


Hvis man føler, man ikke kan overskue, det man står i - eller har oplevet - vil det også være vanskeligere at bearbejde det. Derfor er det godt at få hjælp til at danne sig et overblik og genfortælle den kriserelaterede oplevelse, så den hænger godt sammen.







Sådan kan vi hjælpe dig gennem krisen



Når du står i - eller har oplevet en krisesituation, kan du have forskellige behov for hjælp til at håndtere og bearbejde oplevelsen. Vi har mangeårig erfaring i håndtering af kriser og vil gerne hjælpe dig med at genetablere det overblik og den ro, du har behov for, for at komme godt gennem krisen.


Vi kan fx hjælpe dig, der har forskellige angstreaktioner, herunder stærk og vedvarende bekymring, overtænkning, kropslige angstsymptomer og / eller panikangst.


​Kontakt os gerne for at høre mere om, hvordan vi kan hjælpe dig. Vær opmærksom på, at vi tilbyder online terapi via telefon eller videoopkald.





Gode råd når du bliver utryg i forbindelse med kriser



- Sæt en grænse på, hvor meget information, du søger via medierne.

I kriseperioder bugner medierne med information og historier, der kan medføre meget uro. Det er godt at holde sig informeret, men forsøg at undgå konstant at læse nyhedsopdateringer. Afgræns fx tiden til 30 min. om dagen, hvis det er muligt.

Husk også på, at en del af historierne - særligt på sociale medier - kan være falske / stærkt overdrevne.


- Vær i forbindelse med andre mennesker

Det kan være nødvendigt at holde sig hjemme, men sørg for at være i fx telefonisk kontakt med andre. Vi har alle behov for social kontakt, og uro og bekymringer bliver ofte værre, når man går alene med dem.


- Tal med andre om dine tanker og følelser

Fortæl en ven eller et familiemedlem hvad du er bekymret for - og hvordan du har det. Oftest vil det være en lettelse bare at dele disse tanker og følelser med en anden, der lytter.


- Pas på dig selv

Fasthold gode daglige rutiner. Stå op til samme tid og hav aktiviteter i løbet af dagen. Spis gode, nærende måltider. Sørg for at drikke vand og forsøg at bevæge dig hver dag. Hvis det er muligt kan du gå en tur i naturen. Hvis du må blive hjemme, kan du sætte dig på en altan / foran et åbent vindue og mærke solen.





Krisestyring



Institut for Relationspsykologi assisterer gerne virksomheder og kommuner i forhold til krisestyring, når mange medarbejdere er berørt af en krise.

Vores tilgang, der involverer en høj grad af lederinddragelse, har fokus på:

- at vende krisen til udvikling

- at skabe udvikling, der styrker hele organisationen og

- at sætte fokus på sundhed, samarbejde og vækst.