Supervision
Vi elsker at snakke om vores fag, men der er meget stor forskel på at have en uformel snak og at have en professionel samtale om problemstillinger i dagligdagen. Adskillige undersøgelser viser, at supervision på arbejdspladsen er den vigtigste faktor i forebyggelsen af stress hos personer, som arbejder med mennesker, fx i social- og sundhedssektoren. Det kan både være supervision fra en person udenfor arbejdspladsen og kollegial supervision.
På baggrund af vores mangeårige erfaringer tilbyder vi en del forskellige supervisionsydelser. Flere af medarbejderne hos Institut for Relationspsykologi er godkendt som supervisorer af Dansk Psykologforening. Vi er godkendt til at uddanne psykologer både med henblik på autorisation og specialistgodkendelse. Vi har faste supervisionsaftaler med socialforvaltninger, familiebehandlingsinstitutioner, specialinstitutioner, skoler, daginstitutioner m. fl. Dertil afholder vi også kurser, der giver arbejdspladser de fornødne kompetencer til at gennemføre intern kollegial supervision og vejledning.
Kontakt os gerne, hvis du ønsker en snak om, hvordan I på din arbejdsplads kunne få glæde af supervision.
Supervisionen funderer sig på relations- og ressourceorienteret psykologi og tager teoretisk afsæt i tilknytningsteori, nyere udviklingspsykologi, Kohuts selvpsykologi, Fonagys mentaliseringsbegreb samt Antonowskys salutogenetiske udviklingssyn.
Målet med supervisionen er at kvalificere psykologen til at kunne analysere samspil og igangsætte processer med henblik på at optimere relationerne mellem forældre, professionelle og børn. Med henblik på udvikling af supervisandens egen relationskompetence vil der blive inddraget videoanalyse af supervisandens egen personlige stil. Kravene til supervison med henblik på autorisation som psykolog omfatter i alt 40 timer ved ekstern supervisor.
Supervision er den væsentligste metode til at sikre læring og udvikling af komplekse metodiske, refleksive og relationelle færdigheder, som udredning og psykoterapi kræver. Formålet med supervisionen er at kvalificere og forankre psykologen i de relationspsykologiske perspektiver, så psykologen bliver i stand til at anvende relationspsykologiske principper i praksis. Supervisionen er relevant for psykologer, der vil arbejde terapeutisk ud fra en relationspsykologisk grundlagsforståelse og gennem supervision tilegne sig en personlig, praktisk forståelse. Gennem supervision arbejdes der med grundlagsteori, klinisk teori og metoder med udvikling af psykologens egen relationskompetence for øje.