effekt på flere niveauer






Vores grundlæggende menneskesyn er, at hvert eneste menneske er indlejret i systemer på mange niveauer, og at udfordringer og løsninger altid trækker tråde til både menneskets egne dynamikker, til de nære relationer, til arbejdsforhold, til organisatoriske strukturer og til den overordnede kultur.

Dette relationelle organisatoriske perspektiv står som fundamentet for vores arbejde med både enkeltpersoner og grupper. Det betyder, at vi er klar til at intervenere på alle niveauer, hvis vi forudser, at denne indsats kan bidrage til optimering af den enkelte eller gruppens udviklingsmuligheder.






Individuel hjælp - der også styrker organisationen



Måden hvorpå vi arbejder med psykologisk krisehjælp står i modsætning til mange andre udbydere, hvor det desværre er vores indtryk, at den psykologiske indsats ydet gennem arbejdspladser ofte sker løsrevet fra den organisation, medarbejderen er en del af. Det skyldes formentlig en klinisk tradition og en opfattelse af, at psykolog-behandling med henvisning til psykologens tavshedspligt skal ske i et lukket terapeutisk rum.

En sådan forholdemåde - ofte kombineret med anvendelse af rent kognitive interventionsmetoder - medfører desværre, at hverken organisationen eller medarbejderen opnår en tilstrækkelig værdi af den psykologiske indsats.


Vi arbejder således ikke kun med den henviste medarbejders tankemønstre, men formår også at inddrage de ofte stærke personlige følelser og organisatoriske forhold, der altid spiller en afgørende rolle i forhold til arbejdsrelaterede problemstillinger.

Gennem en mangeårig erfaring har vi oplevet, at denne systemiske tilgang giver dybtgående, helhedsorienterede og langsigtede løsninger, hvor styrkelsen i forhold til de omgivende systemer har en kvalificerende og forebyggende effekt.


Når vi møder en medarbejder, henvist gennem sundhedsordningen, ser vi det som vores opgave at styrke dette menneske i en proces, hvor den positive effekt viser sig på flere niveauer. Det vil aldrig være hensigtsmæssigt at bearbejde individuelle forhold, så de fører til flere relationelle konfrontationer på arbejdspladsen eller til en uhensigtsmæssig pessimistisk arbejdskultur.

Denne situation kunne eksempelvis opstå, hvis psykologen ensidigt sympatiserede med den henvistes negative følelser over for lederen, hvilket kunne medføre en forværring af de arbejdsmæssige relationer og dermed også en forværring af personens oprindelige symptomer.


Hvis vi vurderer, at det vil være befordrende at inddrage andre niveauer i forsøget på at vende krisen til en udvikling, forsøger vi at motivere medarbejderen og lederen til, at vi afholder et fællesmøde for en nærmere drøftelse herom. Medarbejderen og lederen kan selvfølgelig begge afvise denne ide, men det er vores erfaring at dette sjældent sker. Derimod oplever vi generelt stor interesse hos begge parter i at mødes med henblik på at udveksle synspunkter og sammen med psykologen få sat gang i en afklarings- eller udviklingsproces.


Vi har også oplevet en del situationer, hvor gentagne individuelle henvendelser fra de samme institutioner gav os et billede af, at institutionen som helhed kunne drage nytte af en bredere indsats. Dette har f.eks. helt konkret betydet, at vi har uddannet ledere fra en række sociale institutioner til håndtering af krisesituationer gennem de-briefing, fordi disse institutioner havde et stort antal akuthenvendelser, der efterfølgende blev væsentligt reduceret. Denne tilgang går fint i spænd med vores generelle indstilling, der har fokus på at styrke den enkelte medarbejders - , leders - og gruppes oplevelse af selv at kunne håndtere de svære situationer. Vi søger at kvalificere systemet som helhed og ikke blot arbejde kortsigtet med at reducere den enkeltes individuelle symptomer.


Vi har altid for øje, hvordan hvert forløb kan give anledning til en kvalificering af hele systemet, uanset om vi konkret inddrager flere niveauer, eller blot arbejder (indirekte) med relationerne i den individuelle konsultation. Hver gang vi intervenerer på et niveau, holder vi øje med, om individet, gruppen eller organisationen ville drage særlig nytte af en supplerende indsats på et andet niveau.



basispakken



  • På baggrund af vores gode erfaringer fra andre kommunale og private sundhedsordninger kan vi anbefale, at følgende temaer/problematikker behandles gennem sundhedsordningen:

  • - Stress og udbrændthed
  • - Trivselsrelaterede problemstillinger
  • - Misbrug
  • - Vold
  • - Mobning og chikane
  • - Trusler
  • - Røveri
  • - Arbejdsulykke
  • - Ulykke
  • - Afskedigelse
  • - Dødsfald og andre voldsomme hændelser
  • - Debriefing på virksomheden ved voldsomme ulykker

  • Herudover kan der via ordningen ydes rådgivning til ledere og medarbejdere, der skal håndtere krisesituationer, ligesom vi tilbyder, at ordningen omfatter krisestyring:
  • Ved pludselig opståede situationer, f.eks. større ulykker, hvor der kræves krisestyring af den psykologiske krisehjælpsindsats, påtager Institut for Relationspsykologi sig denne i samarbejde med eventuelt andre involverede instanser.

  • På baggrund af vores hidtidige erfaringer med sundhedsordninger har vi også udviklet gode samarbejdsrutiner med henblik på at afklare, hvorvidt en ønsket ydelse hører under sundhedsordningen eller i stedet skal finansieres af institutionernes eget budget, som det f.eks. er tilfældet, hvis behovet er af supervisionskarakter. Dette medfører, at såvel ledere som medarbejdere oplever, at de ved henvendelse til os altid kan få den ønskede hjælp, og at vi åbent og loyalt kan drøfte, hvordan ydelsen skal finansieres. Vi har også meget positive erfaringer med - sammen med kommunens HR afdeling - at kunne drøfte konkrete tvivlstilfælde ligesom vi - ved deltagelse i møder med kommunens arbejdsgruppe omkring sundhedsordningen - løbende har kunnet drøfte behovet for justeringer f.eks. i forhold til sygemeldte medarbejdere.






Udvidelser til basispakken



På baggrund af vores gode erfaringer med varetagelsen af kommunale sundhedsordninger har vi følgende forslag til udvidelser:


Ledersparring

Alle ledere tilbydes via telefon sparring med erfaren erhvervspsykolog i forhold til en konkret problemstilling. Vi garanterer, at alle henvendelser besvares inden for 2 arbejdsdage.


Online booking

Det er vigtigt at fastholde den faglige visitation ved første henvendelse, men når medarbejderne først er inde i sundhedsordningen, er det muligt for medarbejderne selv on-line at bestille eller ændre deres aftaler med psykologen.


Mindfulness

Da kurser i Mindfulness har vist sig særdeles effektive i forhold til forebyggelse og bekæmpelse af stress, foreslås det, at medarbejderne via sundhedsordningen og et klippekortsystem får adgang til at deltage på Mindfulness hold, som vi tilbyder på ugentlig basis. Medarbejderne kan via sundhedsordningen tilbydes klippekort til en pris af 250,- pr. gang.

For at regulere forbruget af denne ydelse kunne det overvejes kun at tilbyde deltagelse efter lederaccept.


Kursus- og foredragsvirksomhed

Institut for Relationspsykologi tilbyder et bredt udvalg af kurser og foredrag.

For at regulere og have overblik over forbruget foreslås det, at kun kurser, der er godkendt af kommunen eller virksomheden omfattes af denne aftale.


Konfliktmægling

Da konfliktmægling kan have afgørende betydning for trivslen på arbejdspladsen, foreslår vi, at kommunen overvejer at inddrage dette som en del af sundhedsordningen. Ydelsen vil kunne leveres til den almindelige timepris som gælder for ordningen i øvrigt.