samspilstema 7





Perspektivér, uddyb og skab sammenhænge ud fra jeres fælles oplevelse





Den sidste komponent i den meningsskabende dialog kaldes ”udvidelse”, fordi man her bevæger sig ud over den foreliggende situation. Når en omsorgsgiver udvider barnets oplevelse, overskrider hun selve situationen her og nu. Hun kan gå ”ind i fremtiden” og forudse, hvad barnet efterfølgende vil opleve, eller hun kan gå ”bagud i tid” og give forklaringer og sammenligninger, der har relation til barnets tidligere oplevelser.


Denne udvidelse kan igangsættes på forskellige måder, f.eks. gennem en simpel sammenligning: ”Har du set sådan en før?” ”Kan du huske, da vi besøgte bedstemor - hvad hedder hun?” Man kan også vælge at forklare, hvordan ting er opstået, eller hvordan de fungerer (hvorfor-forklaringer). I forhold til yngre børn er det bedst at tage udgangspunkt i enkle fortællinger, hvor barnets oplevelse placeres ind i en velkendt sammenhæng.





Hvordan praktiseres udvidelse?



Udvidelsen kan ske ved, at den voksne fortæller noget om et oplevet objekt:

• Hvorfor det ser sådan ud..

• Hvor det kommer fra..

• Hvad det minder om..

• Hvad det kan sammenlignes med..

Udvidelsen kan også igangsættes gennem historiefortælling.





ICDP Materialer